ul#list-nav { list-style:none; margin:20px; padding:0; width:525px } ul#list-nav li { display:inline } ul#list-nav li a { text-decoration:none; padding:5px 0; width:100px; background:#FF0099; color:#eee; float:left; text-align:center; border-left:1px solid #fff; -moz-border-radius: 5px; } ul#list-nav li a:hover { background:#FF6699; color:#000 -moz-border-radius: 5px; }

Tuesday, October 30, 2012

Pentingnya memeghati!

Salam hari rabu semua!

Saya dan ikan ikan sihat aje.
Tiada apa yang nak di kabokan melainkan pasal ikan ikan yang semakin sihat walafiat. Jeles? sbab ikan ikan ko orang asyik mati jer?
Oh small de matter.

Tipsnya adalah beri perhatian dan kasih sayang sepenuhnya.
Ha ade?


Ish idok le nak buat lagu tu..ada la caranya.
Tak perlulah duduk depan akuarium 24 jam semata-mata nak beri sepenuh perhatian, hanya perlukan masa anda secubit cuma (mcm garam plak).


Duduk sekejap depan akuarium dann perati PERGERAKAN ikan ikan tu.
Ikan yang bermasalah akan menunjukkan tanda-tanda negatif seperti pergerakan yang perlahan dan berbeza dari sebelumnya, dann ikan tu asyik dok kat dasar akuarium aje.Lagi satu terdapat white spot pada badan ikan yang menandakan ikan tersebut telah dijangkiti virus (mcm teruk je kan bunyiknya)

Haa anda sudah boleh start kuarantinkan ikan ikan tersebut ke bekas yang lain.

Kalau saya, saya sediakan satu bekas (kuarantin) khas untuk proses rawatan ikan ini.
Dan ubat yang saya gunakan adalah seperti biasa mana-mana yang lain pakai seperti metalin blue (ubat biru), lagi satu ubat kaler purple dann lastly ada jugak yang kaler merah ubatnya.

Titiskan ubatan ini (salah satu yang korang ada) ke dalam bekas kuarantin.
Dan biarkan semalaman, esoknya perati lagi sekali. Kalau ikan tu dah bergerak dengan cergas so anda dah boleh kembalikan ikan tu kepada kawan-kawannya yang lain.
SEKIAN.

GAMBAR CONTOH UBAT YANG SAYA GUNAKAN


CARI KAT GOOGLE

 


No comments:

Post a Comment